蒼の風跡

蒼の風跡

寸法: 133×168cm

年代: 1969

素材・技法:油彩

解説

東京藝術大学油画科で副手の頃の油彩画。アトリエ内の混沌とした空間に横たわる少女の黄色の衣服が、青基調の画面に映える。この頃の絹谷は、重層的なイメージ空間から形態を探り出す制作スタイルで、作品はまさに格闘の痕跡が集積されたかのように重々しく流動的である。
絹谷が所属する独立美術協会はフォービスム(野獣派)を謳った団体であり、当時は激情的な描写が主流を占めていた。その中で最も注目されていた若手が、他ならぬ絹谷幸二であった。

Traces of a Blue Wind

Size: 133×168cm

Date: 1969

Mediums:Oil

Commentary

This oil painting was made when Kinutani worked as an assistant at the Oil Painting Department at the Tokyo National University of Fine Arts. A young girl stretches out her body in a somehow chaotic-looking atelier. Her yellow dress glows brightly against the blue background. During this age, Kinutani’s creations followed the process of shaping a form from multiple layers of images. This work, which is heavy yet flowing, reflects the artist’s creative battle.
The Dokuritsu Fine Arts Society, which Kinutani belongs, is known for promoting fauvism. Passionate expressions dominated the group during this period. Koji Kinutani was seen as the most promising young artist from the society.

风迹苍然

尺寸: 133×168cm

制作年: 1969

素材:油画

作品解说

这是绢谷幸二在东京艺术大学油画专业担任教辅时所画的油彩画。躺在画室里混沌空间中的少女的黄色衣服,在蓝色基调的映衬下十分协调。这一时期绢谷幸二的创作风格是,试图从多重形象空间中找出及凸显形态。他的这部作品就像格斗的痕迹被堆积起来一样,显得沉重,且具流动性。
绢谷幸二所属的独立美术协会是一个讴歌Fauvism(野兽派)的团体,当时激情描写占据着主流地位,而其中最引人注目的青年画家不是别人,正是绢谷幸二。

ページの先頭へ