蒼の隔絶

蒼の隔絶

寸法: 133×168cm

年代: 1969

素材・技法:油彩

解説

東京藝術大学油画科で副手の頃の油彩画。青色基調の混沌とした室内空間に横たわる女性の後ろ姿。室内に射し込む鋭角な黄色の光が、裸体のフォルムを浮かび上がらせている。形態は背景に溶け込み無重力空間にたゆたうかのようである。形あるものは、いずれ朽ちるという絹谷の「無常観」が息づいている。多感な青年期の不安や孤独が凝縮されたかのような、深い情感をかもし出している。

Blue Isolation

Size: 133×168cm

Date: 1969

Mediums:Oil

Commentary

This oil painting was made when Kinutani worked as an assistant at the Oil Painting Department at the Tokyo National University of Fine Arts. Again, a girl lays down in a chaotic space against a blue-tone background. The sharp yellow ray of sunshine outlines the form of the naked body. As if to float in zero-gravity, all shapes and forms melt into the background. This is based on Kinutani’s “Mujo-kan” philosophy which teaches that all things are transitory. The work emits a profound emotion as if the anxiety and solitude of youth had been condensed.

湛蓝之隔绝

尺寸: 133×168cm

制作年: 1969

素材:油画

作品解说

这是绢谷幸二在东京艺术大学油画专业担任教辅时的油彩画。躺在以蓝色为基调的模糊不清的室内空间里的女性背影。射入室内的成锐角状的黄色光线凸显了裸体的姿态。形态融入背景,就像在失重空间里漂浮不定一样。从画中隐然可见,有形之物必将随着时光的流逝而衰朽这一绢谷幸二的“无常观”。这幅画画出了一种深沉的情感,似乎凝缩了多愁善感的青春期所具有的不安和孤独。

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