Nella Sabia

Nella Sabia

寸法: 181.8×227.3cm

年代: 1982

素材・技法:ミクスト・メディア

解説

本作は1980年代絹谷藝術新展開の起点となったもので、絹谷藝術の特徴ともいえる「輪郭線」を廃し、70年代スタイルからの脱皮を図った革新的作品である。砂に輪郭線を埋没させながらも人体のフォルムを強調し、移り変わる心情を仏教的「無常観」で表現している。背景の「般若心経」「いろは歌」の文字の線描表現との対比が絶妙である。
マチエール(絵肌)に対する絹谷のこだわりは、やがてレリーフ状の作品へと展開され、80年代末には立体絵画と呼べる彫刻作品が誕生する。

Nella Sabia(In the Sand)

Size: 181.8×227.3cm

Date: 1982

Mediums:Mixed media

Commentary

This is a work which marked the starting point of Kinutani’s new artistic development during the 1980’s. Dismissing the contour line which was the greatest feature of his previous works, this innovative work allowed Kinutani to break free from his 1970’s style. While concealing the outlines with sand, the artist emphasizes the form of the human body, and expresses the transient state of the mind through the Buddhist teaching of “Mujo-kan.” The contrast against the text of the “Hannya Shingyo (Buddhist sutra)” and the “Iroha song” in the background is exquisite.
Kinutani’s search for the perfect matiere developed into his later relief works, eventually leading to his sculpture works in the late 1980’s.

Nella Sabia

尺寸: 181.8×227.3cm

制作年: 1982

素材:复合媒材

作品解说

本作品是1980年代绢谷艺术新发展的起点,即废除了1970年代绢谷艺术特征的“轮廓线”,试图摆脱以往的样式,是一部革新性作品。让沙子埋没轮廓线,但却强调人体的姿势,通过佛教的“无常观”来表达变化的心情。与背景《盘若心经》、《伊呂波歌》的文字线描,形成了绝妙的对比。
绢谷悉心追求画面的质感,不久即发展到创作浮雕作品,并在1980年代末创作了一种可称为立体绘画的雕刻作品。

ページの先頭へ